onsdag 1 maj 2013

Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs

Min värk började i slutet på 2005, jobbade då med att renovera växellådor och var många tunga lyft, då det inte fanns några bra hjälpmedel att lyfta med, vilket till slut pajjade min rygg!.

Hade varit i kontakt med distriktsläkare, ortoped, sjukgymnast och reumatolog, men ingen av dom har kunnat hitta något fel på min rygg. Till slut så gav disktriktsläkaren & ortopeden mig diagnosen fibromyaligi, men efter mkt tjat fick jag till slut komma till en reumatolog som sa att jag inte hade fibro, så då var jag utan diagnos igen...
Åren gick och i slutet av 2009 fick jag höra talas om Strängnäs, så tog kontakt med dom och bokade en ett möte privat för 3000kr.
Läkaren där misstänkte då SRS och ville ha dit mig på utredningar o ev op. Men skulle kosta runt 150 000kr privat, så han tyckte jag skulle försöka få remiss.
En remiss blev beviljad och kom dit på utredning i 2010, de kom då fram till att jag hade SRS och fick tid för en operation och i samband med det en sista utredning på operationsbordet. Fick tid i början på maj, men då det var beräknat att mina tvillingdöttrar skulle födas då så ändrade jag tiden till juni istället.
Men sedan min första operation har mitt liv blivit ett helvete.
Orkar/klarar inte ett skit, blev singel för två år sedan o klarar inte av att ha barnen så mkt som jag vill.....

Är steloperation som gjordes i strängnäs, i juni 2010 på nivåerna: S1-L5-L4. Vanlig PLIF operation (bakifrån)
Blev rejält värre efter den o blev sängliggande stora delar av dygnet och hade obefintlig benläkning.

I augusti 2011 blev det en ny större operation för att komplettera med ben framifrån genom buken (ALIF) Blev ännu sämre efter den o blev sängliggande typ hela tiden sedan dess.
Men har sedan årsskiftet börjat tvinga mig till att ta en liten promenad några gånger i veckan för att hålla igång muskulaturen och få lite motion. Inte bra för figuren att bara vila hela tiden, lägger bara på sig fett o då mår jag sämre pga det istället...

November 2011 var jag på återbesök i Strängnäs och då sa läkaren att benmassan de la i på senaste operationen var borta och behövdes ännu en ny operation, om det skulle ha nån chans att läka. Även kotornas avstånd var ändrat, vilket han trodde var pga benmassan som saknades. Jag skulle få göra en ny datortomografi så de skulle se bättre hur det såg ut.
De skulle göra allt de kunde för att hjälpa mig bli bättre sa de då...

2veckor senare ringde läkaren och sa att han kollat lite mer på röntgenbilderna och pratat med en kollega.
Röntgen resultatet såg då bra ut och benmassan osv fanns kvar, avståndet på kotor var rätt osv.
Och han sa även att de inte längre trodde jag har SRS diagnosen, pga att jag inte läkt o blivit bättre.
Att det kunde bli fel diagnos hände ibland, kunde vara att jag tex missuppfattat deras frågor på undersökning o utredningar osv, så försökte lägga skulden på mig att det var fel diagnos.
Innan de gör en op så är det som ni vet flera undersökningar o flera utredningar gjorda av flera läkare, för att de ska va säkra på att de ger rätt diagnos. Är de inte överens om rätt diagnos så opererar de inte, fick jag förklarat på mitt allra första möte med dom.

Så jag behövde ingen ny operation eller röntgen. Det var bara att låta tiden gå och vänta och se om det nångång läker. Men risken var stor att ryggen aldrig kommer att läka sa han. Men vad som händer då kunde han inte svara på.
Det var då tack o hej o fanns inget mer de kunde göra för mig...
De ville inte ens skriva ut fler recept, det fick jag be nån annan läkare om, trots att läkare på VC inte vill skriva ut starka tabletter.
Så det krånglade en del med läkemedel oxå och till slut så vägrade han skriva ut mer och krävde ett intyg på att smärtkliniken vägrade skriva ut recept till mig, först då kunde jag få nytt recept. Han fick alla papper han ville ha från dom, men trots det så vägrade han skriva ut tabletterna.
Slutade med att jag blev utan tabletter i ett par dagar, men sedan så tog smärtläkaren över o gav mig recept. De förstod att jag inte var glad över Daras beteende, så som han gjorde gör man inte och det var inte bra för min kropp sa de att jag blev utan tabletter så plötsligt.
De ändrade lite bland tabletterna, då de tyckte det var en dålig kombination av läkemedel jag fått utskrivet i strängnäs.
Sen pratade de med min läkare på VC och ordnade så hon skriver ut recept framöver.

Jag kunde inte acceptera att läkaren i strängnäs ändrade sig om röntgenresultatet och hur de betett sig , så jag var på ortopeden om en 2a bedömning flera gånger som i sin tur var på strängnäs o krävde att de skulle göra sitt jobb.
Strängnäs ville inte ha nåt mer med mig att göra och ansåg att nån annan skulle ta över efter dom.
Ortopeden godtog inte det då det är strängnäs som behandlat mig osv så var det de som hade patientansvaret tills de lämnat över mig till någon annan vård. Blev lite tjafs mellan strängnäs o ortopeden, men till slut så ringde en irriterad läkare från strängnäs som inte var så glad pga att jag varit på ortopeden som i sin tur varit på läkaren o sa att jag skulle få göra en ny datortomografi i juni. Men fick en tid redan efter några veckor och resultatet jag fick av en annan läkare i strängnäs var att benmassan saknades och skruvarna var inte bra, skruvarna lät mer allvarligt än benmassan.

Men i vilket fall så är det förutom skruvarna samma fel som läkaren sa på återbesöket, som han senare ändrade sig om.
Dock sa Dara på det återbesöket att det andra läkaren sagt i telefon inte stämde och att skruvar osv satt bra. (Vilket var en lögn!)
Har tappat all respekt o förtroende för Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs, efter deras dåliga beteende och vet att jag inte är ensam om att blivit dålig behandlad där.

Strängnäs var jättebra i början tills dess att jag blev sämre o sämre efter operationerna, i samband med det blev även läkaren sämre...
De vill bara få betalt o skiter i sina patienter! Iaf den läkaren jag haft där.

Att få en 2a bedömning var heller inte så lätt.
Första remiss till ortopeden fick jag avslag på av verksamhetschefen med svar att de inte kunde göra nåt för mig.

2a remissen fick jag svar av en överläkare, som gjorde tvärtom jämfört med högsta chefen o erbjöd mig en 2a bedömning i göteborg eller uppsala, så jag valde Uppsala och var dit i oktober 2012 och väntar nu på en ny op, där de ska göra om operationen de gjorde i strängnäs, då skruvarna lossnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar