tisdag 24 januari 2012

Ryggvärk, SRS och steloperation

Tänkte skriva ett inlägg om min värk..

Fick min SRS diagnos i Strängnäs 2010 på 2st nivåer..
Min värk började i slutet av 2005, men är först i Strängnäs de har gett mig en diagnos.
Utredningarna med smärtprovokationstest/miniruckningar & diskblockader gjorde jävligt ont, var omöjligt att hålla tillbaks tårarna då.
Gjorde även en till miniruckning på operationsbordet, där de gav lokalbedövning(som inte tog så bra först) och sen skar upp ryggen ner till kotorna o knackade. Gjorde mkt ont...

Första operation(PLIF) gjordes juni 2010 på nivåerna S1-L5-L4, jag blev mkt sämre efter den operationen och har mest varit liggandes sedan dess. Kraftiga smärtor i ryggen. Hade obefintlig benläkning i ryggen visade det sig på röntgen några månader senare och 2 av skruvarna hade även rört sig lite.

Enda chansen att bli bättre var en ny operation (ALIF) där de gick in genom buken och la i mer ben på framsidan av ryggen och satte även i fler skruvar och en platta. Dec -10 sa läkaren att den operationen behövdes göras så snart som möjligt...
Efter lång väntan och många mail & samtal till kliniken så fick jag äntligen en tid i augusti 2011, för ny operation.

Efter den nya operationen blev jag ännu sämre i ryggen! :(
Nu är smärtorna ännu värre i ländryggen, plus att jag nu även fått smärtor i höft, bäckenet, ena benet och magen.


I november var jag dit på ett nytt återbesök.
Fick beskedet att jag fortfarande inte hade nån benläkning och benmassan de la i på senaste operation hade absorberats av kroppen och pga det så hade även kotornas avstånd minskat lite.
Läkaren sa då att de behövde göra ännu en ny operation för att lägga i mer benmassa, så det skulle ha en chans att läka.
han skulle även gå igenom bilderna med röntgenläkaren och kontakta mig efter ett par dagar.

2½veckor efteråt så ringde läkaren.
Han hade gått igenom röntgenbilderna med röntgenläkaren och nu helt plötsligt så såg allt bra ut, benmassan var kvar och kotavståndet var bra.
Är konstigt att det varit 2st helt olika besked, så vet inte vilket jag ska tro på. Såg ju bilderna på återbesöket och gick igenom dom och han förklarade allt på bilderna.

Han hade även pratat med en kollega, som hade sagt att han inte trodde att jag hade SRS, då jag inte blivit bra efter operationerna och det höll tydligen "min" läkare med om nu oxå.
Fanns inget mer de kunde göra för mig nu, sa han.


Totalt har jag träffat 4st olika läkare som alla gjort en egen bedömning och alla har kommit fram till att jag hade SRS.
Men då jag inte läkt o blivit bra/bättre så är de nu osäkra på diagnosen..

Innan operationerna så hade jag iaf ett liv och en familj...
Nu är jag själv med mkt smärtor och mestadels sängliggandes.....

Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag aldrig gjort operationerna, men det var inte så lätt att veta då......

Vet inte vad som händer framöver, om jag kan få hjälp av nån att bli bättre, eller om jag kommer vara sängliggandes i resten av livet...

Har försökt få remiss till ortoped för en 2a bedömning, men de vill inte ta emot mig...

Har iaf en tid till smärtkliniken om en månad, hoppas de iaf kan hjälpa mig lindra smärtan.

Är väldigt jobbigt att alltid ha så mkt värk och aldrig kunna göra saker.
Bara tex att ta en långpromenad är nåt jag saknar väldigt mkt, nu blir det bara några minuter o sen gör de jätteont.

Kommer aldrig orka med att ha det så här i resten av livet, det skulle aldrig funka!
Förhoppningsvis blir det nångång bättre.
Har iaf mina älskade döttrar♥ som alltid gör mig glad, utan dom hade ja nog inte suttit här idag....


1 kommentar: